Kennismaken met Beijing

Na een welverdiende nachtrust, stonden we vanochtend om 07:00 uur op om aan te schuiven bij het ontbijt. Een gecombineerd Chinees / Westers ontbijt wel te verstaan. Van mie tot en met een broodje met aardbeienjam. Erg uitgebreid en lekker!

Om 08.30 stond de bus ons op te wachten om ons mee te nemen naar het oudste gedeelte van Beijing. Hier bezochten we een straat die ook wel de antiekstraat wordt genoemd, omdat hier veel winkeltjes te vinden zijn met antiek, kunst en prullaria. We konden hier niets vinden dat het kopen waard was, uitgezonderd een zeer handige Engelstalige kaart van de stad.

Hierna bezochten we de Trommeltoren in het Noorden van Beijing. Deze toren werd in vroeger tijden gebruikt om de tijd aan te geven. Nog altijd wordt hier om de twee uur getrommeld op 24 enorme trommels.

Omdat de toren vrij hoog is en er een lekker zonnetje scheen konden we hier optimaal genieten van een mooi uitzicht over de stad.

Aan de voet van de toren konden we zowaar een kopje koffie bestellen in diverse varianten. We weten nu uit eigen ervaring dat ook Chinezen een heerlijk bakkie cappuccino kunnen zetten!

’s Middags besloten we naar de beroemde Beijing Zoo dierentuin te gaan. Hier leven diverse panda’s, niet al te ver van hun natuurlijke leefomgeving. We legden de afstand per taxi af, waarbij we ons lot verbonden aan een taxichauffeur die niet één woord Engels sprak, hopende dat hij uit het briefje met Chinese krabbels dat we van onze reisleider hadden gekregen onze bestemming kon ontcijferen.

Dit lukte gelukkig en we werden keurig voor de dierentuin afgezet. De Beijing Zoo is ruim opgezet evenals de hele stad Beijing. Er is een enorme hoeveelheid dieren aanwezig. Wij kwamen echter speciaal voor de panda’s die we na enig zoeken wisten te vinden.

Alleen erg bewegelijk waren ze vandaag niet!

We struinden verder door deze gigantische dierentuin en liepen door het immense aquarium vol met mooie exotische vissen en natuurlijk ook haaien.

In de dierentuin was het mogelijk een typisch westerse lunch te nuttigen: hamburger, patatje en cola. Wel zo veilig, want we hadden onze reisleider niet bij ons en van het Chinese eten weet je zelden wat het is.

Tot besluit bekeken we nog een dolfijnenshow die weinig voor die in Harderwijk onderdeed.

Het was de bedoeling dat een taxi ons weer terug naar het hotel zou brengen. De brave taxichauffeur konden we echter niet duidelijk maken wat het adres van ons hotel was. Een telefoontje naar het hotel door de beste man bracht gelukkig uitkomst. Hij vervoerde ons vervolgens moeiteloos voor twee euro vijftig naar de andere kant van de stad.

Aangekomen in onze hotelkamer hadden we even de tijd om bij te komen. De kamer was ijzig koud want in communistisch China heeft de regering bepaald dat de verwarming pas aan mag na 15 november. Het interesseert ze niets dat het dan al erg koud kan zijn. Maar erg lang hadden we toch niet om op adem te komen, want we zouden die avond nog een acrobatische voorstelling te zien krijgen.

De show die we voorgeschoteld kregen was werkelijk heel bijzonder. We leerden dat de acrobaten al op veel te jonge leeftijd worden gerekruteerd, omdat ze dan nog lening genoeg zijn om de ongelooflijke toeren uit te halen die we te zien kregen. In Nederland is zoiets ondenkbaar maar in China houden ze er andere regels op na.